Számtalan esetben hallani, hogy „vagy százötven helyre küldtem el az önéletrajzom, még azt a fáradtságot sem vették, hogy felhívjanak.”
Sajnos ez a mai világban előfordul, de az is igaz, hogy ezért senkire nem haragudhatunk. Gondoljunk bele, szegény HR-es egy-egy meghirdetett pozíciónál kap egy szekérderék mennyiségű önéletrajzot, és abból kell kiválasztania egyet. Minden jelentkezőt behívni, interjúztatni képtelenség. Valahogy választania kell közülük. Mi szerint fog dönteni, hogy kit hívjon be? Egyáltalán, elolvassa az összes önéletrajzot?
Háromszáz látszólag egyforma – jobb oldalon fénykép, alatta szakaszos felsorolás, külsőre szinte mind egyforma - papírlap, vagy e-mail közül melyiket választanád? Igaz, hogy nem egyszerű?
Megmondom, azt, amelyiken megakad a szeme. Azt biztosan elolvassa tüzetesen, de bizony a többit csak átfutja.
Tehát valami olyat kell tennünk, ami nem általános, de mégis belefér az önéletrajz írás íratlan szabályaiba, illetve nem rúgja azokat teljesen fel.
Manapság elfogadott önéletrajzírási minta, az úgynevezett kronologikus önéletrajz, ami az életünk idevonatkozó eseményeit sorrendbe helyezi, a mai naptól visszafelé haladva az időben.
De menjünk sorjában, először is, ma már mindenhová fényképes önéletrajzot kérnek.
Na de milyen legyen a fénykép? Ugye, cél a figyelem felkeltés. Nem szerencsés ezért, ha az érettségi tabló képünket használjuk, pláne akkor, ha legalább húsz éves, de ugyan így visszatetsző egy üveg sörrel a kezünkben lévő képet bemásolni. Az emberek nagy többsége egy komoly igazolvány képet szokott használni, amin ünnepi, vagy üzleti öltözékben feszít, és kifejezéstelen tekintettel bámul bele a kamerába. Ez a szabályoknak ugyan megfelel, de igazából teljesen személytelen. Vegyük a fáradtságot, készíttessünk egy olyan képet amin MI vagyunk. Amiről a személyiségünk „megszólal”. De mindenesetre mosolyogjunk a képen
vidáman, pozitívan tekintsünk a kamerába, és nem feltétlen szükséges a legelegánsabb ruhánkban, (sötét felső, fehér blúz) feszengenünk, elég ha „rendezettek” és csinosak vagyunk.
Törekedjünk a természetességre, magunkat adjuk, ne pedig látszani akarjunk valamilyennek.
Ügyeljünk, hogy a fotó ne legyen idősebb három hónapnál, nagyon furcsán érzi magát egy HR-es ha mást kap élőben mint amit a fotón látott. És egy ilyen esemény nem a legjobb fénybe tüntet fel minket. Egy jól elkészített fotó eldöntheti,- függetlenül attól hogy mi van az önéletrajzba írva – hogy behívjanak egy interjúra vagy nem.
A bal felső sarokban elkezdhetjük a bemutatkozásunkat. Ide kerül a nevünk, címünk, születési dátumunk,- újabban divat lett kihagyni a születési dátumot. Ez mindenképpen badarság mert, ahol a jelentkező életkora a szempont, oda akkor sem vesznek fel, mert az interjún kiderül, hogy hány évesek vagyunk. Tehát a születési dátum elhagyása, semmivel nem növeli meg az esélyünket, csak a HR-es bizalmatlanságát.
Ide kerül még az elérhetőségünk, telefon, e-mail. Ma már szinte csak e-mailben, érintkeznek az emberek, ilyen esetekben a posta szerepe nullára csökkent. Nagyon fontos, hogy legyen valami „tisztességes” email címünk az önéletrajz küldésére, a válaszok fogadására.
(A telefonunkból is erre az időre vegyük ki a vicces üzenetrögzítős szövegeket, ha már mindenképpen használjuk a rögzítőt, ami ezen időszakban csak előnyös lehet. Készítsünk rá egy normál, de rövid szöveget. Amiben kihangsúlyozzuk, hogy ha megadja a telefon számát, visszahívjuk.)
Az időben visszafelé haladva elkezdhetjük az életünk fontos eseményeinek felsorolását.
Először a legfontosabb rész, amit a egy HR-es megnéz, az eddigi munkahelyek beosztások.
Majd ezt végzettségek, megszerzett képesítések felsorolásával, a sort mindig az évszámmal kezdjük.
Na itt a szövegezésben egy kicsit már csalhatunk. Ne csak azt írjuk le, hogy 1999-2006: KerInpex Rt., könyvelő. Hanem egészítsük ki egy kis információval is pl: „Feladatom: A cég teljes számlázásának könyvelése, a csoportvezető helyettesítése, annak távolléte esetén.
Vigyázzunk az öntömjénezés, és a valós tények közötti különbségre. Ha azt sugalljuk az önéletrajzunkkal, hogy minden eddigi munkahelyünkön mi voltunk a nagy ászok, akkor az egy kicsit visszatetsző.
A munkahelyeink felsorolása után következik az egyéb készségek, pl jogosítvány, számítástechnikai tudásunk, ma már nagyon fontos.
Személyes készségek, ezt a rész ilyen szavakkal szokták elintézni a jelentkezők. „csapatszellem, proaktivitás, kitűnő kommunikációs készség".
Ezt így a HR-es már észre sem veszi, de ha azt írjuk: „Szeretek jó közösségben dolgozni, és elébe menni a dolgoknak, az a tapasztalatom, hogy ez mindig hatékonyabb. Meggyőződésem, hogy minden megoldható tárgyalással, ezért folyamatosan fejlesztem ezt a készségem.” Így egy kicsit másképp hangzik.
Na, most akkor nézzük meg, hogy a jól megírt önéletrajzunkat, mitől fogja elolvasni az az illetékes, akitől függ, hogy minket behívjanak interjúra.
Az egyik ilyen a fényképünk, amivel egy kicsit felhívhatjuk magunkra a figyelmet.
Mi lehet a másik? A formát nem bonthatjuk meg, mert elveszti az áttekinthetőségét az önéletrajz, semmiképpen ne használjunk cirádás betűket, mert amatőr hatást kelt. Ugyanígy ha középre rendezzük az önéletrajzot.
Én azt javaslom, használjunk színeket, illetve egy plusz nagyon diszkrét színt a sorok elején, az évszámoknál, vagy a témáknál, ennyi bőven elég, hogy a HR-es szeme megakadjon rajta. Semmi esetre se használjunk rikító színeket, a sötétkék, vagy a sötét bordó elég elegáns, és az alap fekete szövegszín mellett csak egyet használjunk, ne legyen egy csiricsáré tákolmány az önéletrajzunk.
És amire biztos, hogy felfigyel, írjuk alá az önéletrajzunkat. Mert, hogy ez az e-mailes világban teljesen kiment a divatból. Ezt nagyon egyszerűen meg tudjuk oldani, egy aláírásunkat beszkennelve, simán be tudjuk másolni az önéletrajzunk aljára.
Természetesen ne feledkezzünk meg, a friss dátumról sem.